Boottochtje en Corcovado

Alweer om 6 uur op vandaag (het went al een beetje

Wink
). Nu om naar Corcovado nationaal park te gaan. Half 7 ontbijten (met lekkere pannenkoeken), en daarna de auto in, op weg naar Sierpe, waar de opstapplaats van de boot is. We blijken en vrij klein groepje te hebben, alleen wij en twee anderen. Onderweg zien we aan de waterkant al een stel brulapen. Dan gaan we de zee op: Iets dat mama niet zo leuk vindt, gelukkig is het ontbijt nog binnenboord gebleven. De zee is vrij rustig, maar toch zijn er genoeg golven om de boot een beetje schokkerig te laten varen.

We komen rond half 11 aan in het San Pedrillo rangerstation, in Corcovado nationaal park, het is intussen prachtig weer geworden!

En meteen is het raak: Al bij het rangerstation zitten er rode ara’s in de boom, en deze zijn echt heel gaaf! Als we het paadje oplopen voor de eerste wandeltrail van de dag lijkt het bijna alsof we in een dierentuin zitten: We zien een neusbeertje, slingerapen, een leguaan,wat hagedisjes en een specht. En dan zijn we zo’n 50 meter onderweg

Laughing
. De stortvloed aan dieren mindert wat, maar op de rest van het pad zien we toch nog wat brulaapjes, meer slingerapen en nog veel meer. Als de trail rond is beginnen we aan een tweede.

Het is inmiddels bloedheet geworden, en we zweten als otters (t-shirts helemaal doorweekt… zucht). De wandeling gaat naar een waterval, waar je ook kunt zwemmen. Daar aangekomen hebben we toch wel erg veel zin om te gaan zwemmen, maar de gids loopt door. En terecht: Een eindje stroomopwaarts zit een Amerikaanse krokokdil in de rivier. Deze enorme gevaartes kunnen wel 6 meter lang worden! Het dier dat wij zien is nog geen 2 meter, maar toch erg gaaf! Daarna terug naar de watervallen, om lekker te zwemmen, en het is toch wel echt heerlijk om een frisse duik in het water te nemen als het zo ongelooflijk heet is als nu. We zwemmen trouwens in dezelfde rivier als de krokodil…

Terug bij het rangerstation zien we nog wat kapucijnaapjes in een boom zitten, en gaan daarna even lunchen. Het is 2 uur geworden inmiddels, en we moeten al weer terug. We stappen in het bootje, en varen weer weg. Door de branding gekomen ziet de stuurman iets in een boom: een luiaard. Alweer eentje!

We varen door een mangrovebos: De bomen staan als het vloed is onder water, en hebben hele lange wortels. Dit is echt heel mooi! Vlak voor we aankomen krijgen we misschien wel de leukste verrassing van de dag: Er zit, in een boom op nog geen 3 meter afstand, een grote groep doodshoofdaapjes. Die hadden we nog niet gezien deze vakantie! En dat betekent dat we nu in 1 dag alle apensoorten van Costa Rica hebben gezien!

Als we weer aankomen in de haven rijden we met de auto naar een restaurantje vlakbij de Rio Tico Lodge. De ober kon geen woord engels, dan maar met gebarentaal en het kleine beetje Spaans dat Joris en ik kunnen. Uiteindelijk lukt het ons om wat drinken en wat eten te bestellen (yeah!). Het is heel lekker, en we gaan tevreden terug naar de tentenlodge. We staan bij de auto als de eigenaar opeens roept: “Er zit een beest in de boom kom snel!” Het is al donker geworden, maar met een zaklamp kunnen we de opossum (een soort kruising tussen een eekhoorn en een rat) nog best goed zien. Heel leuk, en een mooie afsluiting van de dag!

Sanders score vandaag:

Witsnuitneusbeer, zwarte brulaap, midden-amerikaanse slingeraap, witgezichtkapucijnaap, zwarte gier, specht, kalkoengier, slaty-tailed trogon, groene leguaan, rode ara, witte ibis, bruine pelikaan, kolibrie, amerikaanse krokodil, fregatvogel, drievingerige luiaard, blauwe krab, cattle egret, hermietkreeftje, mouse opossum, roodrugdoodshoofdaapje

Mieke en Henk Beltman

Een geweldige apendag en een grote score voor
Sander in het bijzonder.