Zon, Nationaal Park Cahuita en 4 slangen!

Vannacht wat tropische regenbuitjes, maar vanmorgen: strakblauwe lucht! Dat hadden we niet verwacht, heerlijk!

Snel weer een stevig ontbijt en dan richting Cahuïta Nationaal Park. We hebben gisteren besloten om zelf naar dit park te gaan en niet met een tourtje. Misschien kunnen we ter plekke nog een gids huren, of anders lopen we lekker zelf.

Als we net weg willen rijden krijgen we een leuke verrassing: Er zit een luiaard in de boom, die we ook nog prachtig te zien krijgen! Onderweg naar Cahuita steekt er ook nog een kapucijnaapje de weg over, dus we beginnen gelijk goed.

Nog voor we de auto geparkeerd hebben komt er al iemand naar ons toe: “Local guide?”. We denken dat we misschien meer dieren zien met een gids, maar gaan toch maar zelf wandelen. Volgens de mevrouw van het ranger station is er maar 1 pad en als we dat volgen kunnen we niet verdwalen. Dus we gaan vol goede moed op pad. Het is hierprachtig: het regenwoud loopt helemaal door tot op het strand (dat heel mooi is, maar heel smal. Later horen we dat er hier elk jaar 1 meter land verloren gaat aan de zee!!! Dat is wel heel veel.).

We zijn nog maar net op weg of 2 parkrangers wijzen ons op een luiaard, hoog boven in de boom (die hadden we zelf dus mooi niet gezien). Het is een tweetenige luiaard, die hadden we nog niet gezien. Sander alweer helemaal blij, tripje kan niet meer kapot

Laughing

Als we verder lopen komen we een gids tegen, die vraagt of we toch niet een gids willen. We doen het toch maar. Dit is een hele leuke man, die gelijk enthousiast van alles begint te vertellen over het regenwoud en de dieren. We zien hele grote sprinkhanen, brulapen, nog meer luiaards en dan …. Een slang(etje), deze hadden we echt zelf niet gezien, zo goed gecamoufleerd…deze slang is heel giftig en voor kinderen zelfs dodelijk en omdat je hem bijna niet ziet komt het nog wel eens voor dat er een kind opstapt (op het pad is het geen probleem, want daar komt ie niet…teveel mensen).

Dan kunnen we niet verder, er mondt een rivier uit in de zee en er is geen brug. Maar volgens de gids is er een soort zandbank in het water en kunnen we via de zee naar de overkant lopen, dus … schoenen uit en door het water! Dit is leuk! (Ik denk dat als we de gids niet hadden gehad we vanaf hier teruggelopen waren). Er zijn wel vrij veel golven, maar lekker nat worden vindt metname Joris helemaal niet zo erg! Als we aan de andere kant van de rivier staan brengt de gids ons naar een soort van warmwaterbron(netje) waar we onze voeten even kunnen wassen en de schoenen weer aan doen. Ondertussen komt er een groep brulapen het pad oversteken, recht boven ons hoofd! Er is ook een (heel schattig) kleintje bij.

Verderop vinden we (nou ja de gids) nog een heel grappig slangetje, het lijkt net een tak! In de struiken zit een nog een ander slangetje, maar deze is totaal anders, namelijk knalgeel! Heel mooi! Het pad leidt ons over een soort van boardwalk. Er zit hier nog een luiaard in de boom, nu weer een drietenige. Van de vlonder af krijgen we een eekhoorntje te zien, die recht voor onze neus wat fruit zit te eten. Hij is nog geen twee meter van ons vandaan. Als we het bos uit komen verschijnt er weer een rivier. Geen probleem, volgens de gids: Hij tilt Joris op(die wist niet wat hem overkwam

Wink
) en banjert zo het water door. Ik (Sander), papa en mama doen de schoenen uit en volgen het voorbeeld van de gids (zonder Joris deze keer, dat wel).

We lopen op blote voeten verder, tot we bij ‘Punta Cahuita’ (Kaap Cahuita) komen. We nemen hier afscheid van de gids, nadat hij voor ons nog een kokosnoot geplukt heeft en opengehakt. We doen de schoenen weer aan en lopen verder. De route gaat langs een prachtig ‘postcard’ strand, met wit zand en heel veel palmbomen. Dit is echt mooi! Na wat foto’s gemaakt te hebben gaan we weer door, naar het busstation. Onderweg stoppen we even bij een tweede troep brulapen en drinken wat, voordat we met de bus teruggaan naar Cahuita.

Daarna met de auto weer terug naar het hotel, voor een frisse duik in het zwembad. ’s Avonds hebben we lekker gegeten in de beachbar, en zijn daarna gaan slapen. Het is vroeg dag hier, maar ook vroeg weer donker, dus dat betekent vroeg op en vroeg naar bed.

P.S. Foto's uploaden lukt even niet, te trage verbinding. Misschien lukt het morgen in de bar van het hotel...

Mieke en Henk Beltman

Wat een veelzijdig verhaal: veel verschillende dieren,
zelfs slangetjes , die niet altijd ongevaarlijk zijn ,mooie
stranden , vergezichten en meerdere rivieren en van dat alles hebben jullie extra kunnen genieten door de gids , die jullie op veel dingen attendeerde.
Geweldig om zo van de natuur te genieten.

Karen

Hé Minka en mannen! Ik volg jullie nu ook hoor! ;)
Ziet er fantastisch uit allemaal (en brengt me weer helemaal terug naar de jungle in Bolivia en Colombia, super leuk!)! Heel veel plezier en avonturen nog!
Groetjes,
Karen