Pruttelende potjes en een megaglijbaan!

Vanmorgen weer eens vroeg op om op tijd naar het nationaal park Rincon de la Vieja te gaan. Dit ligt nog wel een uur rijden van onze lodge, dus vroeg weg!

Er staan nog maar een paar auto’s op de parkeerplaats als we aankomen, dus vroeg genoeg ;-)

Rincon de la Vieja is een vulkaan en sinds 2012 weer actief, dus het is niet meer mogelijk om naar de top te lopen want dat is te gevaarlijk. Maar er is een mooie wandeling langs allerlei verschillende vulkanische verschijnselen (volgens de mevrouw bij het rangerstation en ons boekje 3 kilometer, maar later blijkt dat we ruim het dubbele lopen).

We lopen door een bos met hele mooie grote bomen met prachtige stammen (blijkt eigenlijk niet zo prachtig te zijn want de rare extreme vormen van de boomstammen worden veroorzaakt door een soort klimplant die zicht optrekt aan de boom en deze als het ware langzaam dooddrukt).Ook zien we gelijk brulapen, een neusbeer en ook een agouti (goudhaas?).

Veel lianen en rare bomen waar Joris in kan klimmen, dus die is helemaal blij

Laughing

We komen steeds dichter bij de rokende vulkaanpot, dat ruiken we duidelijk. Het begint te stinken naar rotte eieren (bah!). Wel heel gaaf. Er komt uit verschillende plekken in de grond rook en het water borrelt! Maar wat stinkt het! Vooral als de wind de rook onze kant opblaast….

Zo komen we gedurende de wandeling allerlei verschillende vulkanische verschijnselen tegen. Pruttelende modderpotten (heel gaaf, de modder kookt gewoon!). Ook een vulkanisch meer (dat ook weer borrelt) en verschillende kraters waar rook uitkomt en die je hoort borrelen, alsof de vulkaan wil uitbarsten.

We vinden het eigenlijk best indrukwekkend.

Als we iets hoger komen is het landschap totaal anders. Sander geeft al aan dat het hier net de savanne lijkt. Het is heel warm en droog!

Na de wandeling rijden we terug naar de lodge, want bij de lodge is een mega-waterglijbaan van 400 meter lang die gewoon op de berg gebouwd is in het bos. Dat lijkt de jongens natuurlijk super (wel enorm duur €15 voor het glijden van een glijbaan, maar ja, je mag wel vaker dan 1 keer). Helmen op, rubberopblaasband mee en gaan!

Deze glijbaan is echt supercool!!! Het gaat zo hard dat de helmen geen overbodige luxe zijn. Joris straalt van oor tot oor! Uiteindelijk mag hij van de meneer van de glijbaan nog vaker en gaat 7x naar beneden. Ik houd het bij het maken van foto’s … dat moet tenslotte ook iemand doen ;-)

’s Avonds eten we á la carte in een ander restaurantje op het park, want we hebben een beetje genoeg van het massale op dit park.

O ja, natuurlijk wel weer genoten van een mooie zonsondergang op het terras van de sunset-bar (onder het genot van een cocktailtje

Laughing
). Pura vida, zoals de Costa Ricanen zeggen.

Mieke en Henk Beltman

Glunderende gezichten van de jongens op de glijbaan.
Super gaaf. Fantastisch vermaak.